Lacrimile lui Zamolxis – Peștera Polovragi


Îmi doream de mult timp să vizitez Peștera Polovragi, așa că pentru anul acesta mi-am stabilit-o drept un obiectiv turistic prioritar.
Peştera Polovragi este modelată de râul Olteţ, într-o bandă de calcare jurasice din sudul Munţilor Căpăţânii. Este situată aproape de mănăstirea Polovragi, în localitatea cu același nume. Ca un preambul la ceea ce urmează să vezi, în drumul spre peșteră se pot observa mai multe găuri în stâncile aflate de o parte și de alta a drumului forestier.

Am ajuns la țanc, exact când ghidul peșterii, o femeie cu un debit verbal extraordinar, prelua un grup de vizitatori (vizitarea peșterii se face din oră în oră). Amabilă, văzându-ne doar la tricou, ne-a oferit niște pulovere, explicându-ne că în peșteră sunt doar 8,5 grade.
Spre deosebire de Peștera Muierii, aflată foarte aproape, aici nu pășești pe o alee special amenajată, așa că trebuie să ai grijă să nu aluneci sau să calci prin apă. Nu mergi ghemuit, ca în cealaltă peșteră, în plus, pentru protejarea liliecilor, sunt montate lămpi fluorescente, cu lumină „rece”.

Am vizitat circa 800 de metri de galerie (din cei aproximativ 10 kilometri cât are în total peștera), admirând dantelării de ţurţuri stalactitici, coloane intermediare, domuri, pâlcuri de stalagmite, scurgeri argiloase, ocru de peşteră, unele dintre forme căpătând chiar denumiri graţie spectaculozităţii lor. Sunt fascinante și desenele specifice blănii de leopard de pe pereții peșterii, dintr-o anumită zonă.

Printre atracțiile acestei peșteri, unele având o legendă sau istorie interesantă, se află: Scaunul lui Zamolxe, Izvorul Speranţelor, Bolta însângerată, Camera Albă, Sala Divină, Moartea cu coasa, Cuptorul dacic, Regele și Regina, Căsuța piticilor și Alba ca Zăpada etc.
Am aflat de la doamna care ne-a fost ghid că Peștera Polovragi a fost de-a lungul timpului un refugiu al localnicilor: daci, vraci, călugări, fiecare lăsând în urmă cel puţin câte un simbol distinct.
Îmi amintesc cu nostalgie de răcoarea din peșteră, mai ales acum, pe vremea asta caniculară. Peștera este și foarte umedă (umiditatea medie fiind de cca 90%), aceasta „plânge” cu apă bogată în carbonat de calciu, bioxid de siliciu sau oxid de fier. O legendă spune că aici ar fi trait Zamolxis, zeul suprem al dacilor iar stalactitele si stalagmitele sunt formate din lacrimile lui, după cucerirea Daciei. Această legendă are ca punct de plecare și faptul că pe platoul de deasupra peșterii s-a descoperit o cetate dacică.
Vizitarea Peșterii Polovragi mi-a întrecut așteptările, iar pentru anul viitor pe lista de așteptare se află Peștera Urșilor și Peștera Scărișoara.
Câte ceva din atmosfera din timpul vizitării Peșterii Polovragi puteți vedea aici:

4 gânduri despre &8222;Lacrimile lui Zamolxis – Peștera Polovragi&8221;

  1. Interesanta legenda despre lacrimile lui, Zamolxis. Iti multumesc mult pentru vizita virtuala, pe care ne-ai oferit-o in Pestera Polovragi. Acum ma gandesc ca, eu o singura data am intrat doar putin de tot, poate 50 de m, intr-o pestera,– Pestera cu Gheata, aflata in apropierea statiuni Borsec, imi amintesc doar ca era foarte intuneric si nu eram pregatiti de-a vizita pestera si ne-am intors si in Grota Ursilor tot acolo. Eram copil.
    O seara minunata iti doresc, gvarenberg2009 ! 🙂

    • Eu nu am fost până acum într-o peșteră neamenajată, trebuie să fie foarte palpitant, mai ales când ești copil. Este bine că ați fost prudenți și nu ați înaintat în peșteră, ați evitat poate să aveți neplăceri. Sper să ajung și eu pe la Peștera cu Gheață vreodată. O zi răcoroasă!

  2. foarte interesante explicatiile doamnei. trebuie sa fie captivant s-o asculti, se vede ca-i place ceea ce face si pune suflet in dorinta de a impartasi cat mai multe vizitatorilor.

    • Da, este foarte captivant să-i asculți explicațiile, are un debit verbal deosebit, care poate obosi pe unii. Imi plac oamenii care pun pasiune în ceea ce fac și, pe deasupra, mai sunt și amabili!

Lasă un răspuns

