Ce îmi place în orașul Iași – I


Nici dacă era supus unui bombardament aerian, străzile din Iași nu ar arăta mai rău. În prezent, orașul arată oribil, majoritatea străzilor sunt pline de șanțuri și de gropi, sunt locuri unde cu greu îți poți imagina că te afli într-un oraș, pe deasupra european. Cu toate acestea, sunt câteva motive pentru care orașul Iași rămâne un loc deosebit, are acel „je ne sais quoi” care te atrage. Iată câte ceva care mă face să mă simt mai aproape de acest oraș:

Palatul Roznovanu – situat pe binecunoscutul bulevard Ştefan cel Mare şi Sfânt. Clădirea adăposteşte Primăria Iaşului și se numără printre cele mai frumoase edificii boiereşti cu rol de locuinţă, construite în România, în secolul XIX.

Catedrala Mitropolitană din Iași, cu hramul Sfânta Paraschiva, Întâmpinarea Domnului și Sfântul Mucenic Gheorghe – este biserica catedrală a Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, una dintre cele șase catedrale mitropolitane ortodoxe din România și, până de curând, cea mai mare biserică ortodoxă din România.

Teatrul Național „Vasile Alecsandri” – cel mai vechi Teatru Național din România. Inaugurată odată cu teatrul, uzina electrică a acestuia a marcat începutul iluminatului electric la Iași. În anul 1956, cu prilejul aniversării a 140 de ani de la primul spectacol în limba română, teatrul ieșean primește numele marelui poet, dramaturg și om de cultură Vasile Alecsandri (1821 – 1890).

Muzeul Unirii – situat pe strada Alexandru Lăpușneanu. Acest muzeu a fost înființat la 24 ianuarie 1959, la sărbătorirea centenarului Unirii. Clădirea în care funcționează Muzeul Unirii este un monument de o importantă valoare istorică și arhitecturală. Cuprinde colecții deosebite privind istoria Unirii Principatelor, obiecte și documente ce au aparținut domnitorului A. I. Cuza și un important fond numismatic.

Palatul Culturii – este o clădire emblematică, construită, în perioada 1906 – 1925, în perimetrul fostei Curți Domnești medievale moldovenești, pe locul fostului Palat Domnesc. Palatul Culturii este sediul Complexului Muzeal Național „Moldova”, ce cuprinde Muzeul de Istorie a Moldovei (1916), Muzeul Etnografic al Moldovei (1943), Muzeul de Artă (1860), Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu” (1955), precum și Centrul de Conservare-Restaurare a Patrimoniului Cultural (1975). În aripa de nord-est a palatului se află sediul Bibliotecii Județene „Gheorghe Asachi” (1920).

Pisica albastră din balconul clădirii de pe strada Lăpușneanu care adăpostește Galeriile Dana.

Exuberanța, receptivitatea tinerilor în a învăța câțiva pași de dans în aer liber.

Bineînțeles, nu am terminat nici pe departe lista cu ce îmi place în orașul Iași…

19 gânduri despre &8222;Ce îmi place în orașul Iași – I&8221;

  1. o singura data am fost in Iasi… demult… si am ramas impresionat de caldirile monumentale…si de blandetea omanilor…
    oare.. chiar pisica apbastra este… ce se vede in poza aia??? sa nu ie altceva… ca nu am pomenit pana acum pisica albastra… oare… sa o fi vopsit Bula cu cerneala???

    • Mie mi s-a părut original modul în care balconul de la o clădire de pe strada Lăpușneanu a fost decorat cu respectiva pisică albastră. Sigur proprietarul este un iubitor de pisici, sau poate superstitios, ori pur și simplu este un artist plastic. Pe mine mă face să zâmbesc de fiecare dată când o văd.

  2. Eu nu am fost niciodata in Iasi, gvarenberg2009, ma bucur nespus de mult ca ne-ai deschis aceasta oportunitate de-a vedea cele mai impresionante edificii ale orasului. Imi place foarte mult arhitectura cladirilor si sculpturile in piatra care decoreaza cladirile monumentale. Uite cum mi-ai starnit dorinta arzatoare de-a vizita Iasul . Iti multumesc mult pentru calatoria virtuala in Iasi.
    O seara minunata iti doresc, gvarenberg2009, cu mult drag! 🙂

    • Imi pare bine că ți-am stârnit curiozitatea! O iubitoare de frumos ca tine sigur va fi încântată de ceea ce oferă orașul Iași.Promit că voi continua turul virtual al orașului Iași, din fericire mai am multe de arătat. O seară frumoasă, cu mult drag, Ștefania! 🙂

  3. Eu n-am vazut mare lucru.Pentru ca de la volan,ratacit intr-un oras necunoscut,nu prea vezi mare lucru.Dar cind m-am trezit in fata Palatului Culturii,a trebuit sa ma claxoneze cei din spate ca sa ma hotarasc sa plec de acolo.Si cum nu m-am incadrat bine,am ajuns si in fata Teatrului.
    Pe unde am trecut eu cu masina erau reparate strazile.Strazi pe care anul trecut se putea trece cu masina de teren sau cu helicopterul.
    Din cit am vazut anul trecut si in acest an,eu zic ca e un oras frumos.Vorbesc de orasul vechi.

    • Mă bucur că ți-a plăcut Iașul. În prezent, tot mai multe străzi sunt ciuruite și fie sunt închise în vederea unor reparații, fie sunt lăsate așa, să își strice toți mașinile. La fel, multe clădiri sunt în reparații care par că vor ține o veșnicie. Dar cine știe, poate că va veni și ziua în care Iașul nu va mai fi plin de gropi și de praf. 🙂

  4. tare mult mi-ar placea sa-l vizitez, are un farmec aparte si o atractie deosebita pt orice suflet de moldovean 🙂 mi-a placut muzeul unirii si palatul culturii, cum se vad in poze. frumos, multumesc!

Lasă un răspuns

