Pomul de Crăciun


Pomul (sau Bradul) de Crăciun este de obicei un brad verde decorat, natural sau artificial. Tradițional este asociat cu celebrarea Crăciunului. Este adus în case și decorat cu lumini de Crăciun, ornamente, ghirlande, bomboane și dulciuri în perioada de dinainte de Crăciun. Un înger sau o stea poate fi pusă în vârful pomului, reprezentând îngerii sau steaua de la Betleem. Tradiția spune că pomul de Crăciun se împodobește în Ajun de Crăciun, pe 24 decembrie.
Primele dovezi despre decorarea bradului sunt din Livonia (Estonia și Letonia de astăzi) în secolul XV. Ulterior, tradiția a intrat și în cultura altor popoare. În Evul Mediu, case împodobite cu pomi de Crăciun apar în provinciile Alsacia și Lorena, dar nu cu ocazia Crăciunului ci cu cea a Anului Nou. De aici tradiția se extinde în întreaga Franță, Spania, Italia și Elveția.[Wikipedia]
De asemenea, este posibil ca pomul de Crăciun să provină de la nordici, care obișnuiau să-și împodobească casele cu ramuri de brad și de vâsc, obicei păstrat și în tradiția coroniței de brad. Pomul de Crăciun a pătruns mai târziu și în Orient, prin intermediul catolicismului. În Rusia europeană Ajunul Crăciunului era sărbătorit în pădurile de brazi, unde era ales unul ca cel mai frumos dintre toate și împodobit cu lumânări aprinse, bomboane, jucării etc.
Bradul împodobit se întâlnea ca pom de Crăciun doar în orașele din Germania sfârșitului de secol XIX, dar odată cu Primul Război Mondial s-a răspândit pe întreg teritoriul acestei țări.
În zilele noastre, împodobirea pomului de Crăciun a devenit una dintre cele mai iubite datini atât în mediul urban cât și în mediul rural, odată cu așteptarea, în seara de Ajun, a unui personaj mitologic, Moș Crăciun. Conform legendei, Moș Crăciun ar fi fost adus în Statele Unite de către coloniștii olandezi ce s-au stabilit în New Amsterdam în secolul XVII. Această idee este însă greșită, deoarece imigranții olandezi, fiind protestanți, detestau cultul sfinților, inclusiv cel al Sfântului Nicolae, considerându-l obicei papistaș. „Santa Claus” a fost introdus într-o satiră din 1809 a lui Washington Irving, numită Knickerbocker History, el inventând legenda conform căreia Santa Claus a fost împrumutat de la imigranții olandezi.
Am admirat recent câțiva brazi de Crăciun decorați de elevi din Iași și am apreciat gusturile și preferintele acestora:
Pom de Craciun01

Pom de Craciun02

Pom de Craciun03

Pom de Craciun04
Mie mi se pare că cel mai frumos pom de Crăciun este cel împodobit cu toată familia, pe sunetele colindelor de Crăciun.
Bradul meu de Crăciun din acest an, pe care l-am decorat clasic arată cam așa:
Pom de Craciun05

Pom de Craciun06

Pom de Craciun07

Pom de Craciun08

Pom de Craciun09

Pom de Craciun10
… Și abia aștept să văd ce cadouri vor răsări sub brad…

Oricum v-ați împodobi bradul, indiferent dacă este natural sau artificial, eu vă doresc să aveți parte de Sărbători Fericite alături de cei dragi!

8 gânduri despre &8222;Pomul de Crăciun&8221;

  1. am fost la mall palas la sfârșitul lui noiembrie, așa că nu am observat brazii, poate nu erau. acum, îmi pare rău că nu am mai fost acum câteva zile, când am avut ocazia să vizitez Iașiul pentru că mi-ar fi plăcut să-l văd și cu atmosferă de iarnă pură.
    mie mi-a fost teamă să fotografiez, prin unele malluri nu e voie, din cauza terorii probabil 🙂 , așa că m-am obișnuit să mă abțin de la fotografiat. dar acum mi-ai dat curaj, cu prima ocazie, iau totul la imortalizat.
    un an bun, alături de cei dragi și multe planuri împlinite. ce multe, toateeeeeeee! 🙂

    • Multa lume face poze prin Palas Mall, mai ales ca adesea au loc aici mici evenimente care merita imortalizate, asa ca nu ezitati altadata. Sarbatori fericite, sanatate și multe bucurii alaturi de cei dragi!

  2. Tare frumos ne-ai intampinat in prag de sarbatori, gvarenberg2009
    Iti doresc, din tot sufletul meu, ca in Sfanta Sarbatoare a Nasteri Mantuitorului nostru, si in toate zilele ce vor fi sa vina, sa ai parte de multa sanatate, pace si liniste sufletesca, armonie, iubire si multe bucurii, impreuna cu cei pe care ii iubesti, tu, cel mai mult!
    Craciun Fericit, gvarenberg2009! 🙂

    • Îți mulțumesc din suflet pentru urări, Stefania! Îți doresc ca Sărbătoarea Nașterii Domnului să îți umple casa de dragoste, lumină și armonie, să ai parte și în zilele ce vor urma de sănătate, împliniri, iubire și cât mai multe bucurii, alături de cei dragi ție! Crăciun Fericit, Ștefania! 🙂

Lasă un răspuns

