Maramureș – Muzeul Țărăncii Române


Muzeul Ţărăncii Române din Dragomireşti a fost înfiinţat în anul 2001, într-o casă veche din 1722, construită din piatră, lemn şi chirpici – fiind una dintre cele mai vechi case din Dragomireşti. Casa a aparţinut Ilenei Chis care şi-a exprimat dorinţa ca după moartea ei casa să fie transformată în muzeu.

Muzeul aduce un omagiu femeii, mai ales femeii maramureşene, pentru rolul pe care îl are în societate şi familie, fiind un stâlp de bază în păstrarea credinţei, tradiţiilor, portului popular şi a obiceiurilor tradiţionale.

Muzeul cuprinde o serie de obiecte casnice, unelte, imbrăcăminte (port popular), elemente decorative printre care:

– copacul cu oale, despre care am scris anterior;

– fusul cu turgalau. Legenda spune că odată un băiat vroia să obţină iubirea unei fate şi i-a făcut cadou acest turgalau spunându-i că dacă va găsi piesa care odată scoasă din fus îl va destrăma, ei doi se vor despărţi. Evident fata nu a găsit piesa dar s-a îndrăgostit de băiat şi au rămas împreună.

– zestrea fetei – absolut necesară în trecut pentru o fată de măritat, cuprinde cergi ţesute la război, oale, cearşafuri, perini – toate în culori deosebit de vii şi cu motive florale sau geometrice diferite în funcţie de zonă;

– obiecte de uz casnic;

– cuptorul de gătit;

– diferite costume populare – fiecare localitate din Maramureş având un specific diferit în această privinţă.

Muzeul merită vizitat, pentru că este cu totul autentic și a păstrat farmecul locului. Pentru mine, momentul vizitării muzeului a fost memorabil, cu atât mai mult cu cât doamna Maria, care ne-a condus, ne-a explicat într-un grai autentic maramureșean tradițiile și obiectele de aici.

Muzeul Tarancii Romane01 Muzeul Tarancii Romane02 Muzeul Tarancii Romane03 Muzeul Tarancii Romane04 Muzeul Tarancii Romane05  Muzeul Tarancii Romane07 Muzeul Tarancii Romane08 Muzeul Tarancii Romane09 Muzeul Tarancii Romane10 Muzeul Tarancii Romane11 Muzeul Tarancii Romane12 Muzeul Tarancii Romane13 Muzeul Tarancii Romane14 Muzeul Tarancii Romane15 Muzeul Tarancii Romane16 Muzeul Tarancii Romane17 Muzeul Tarancii Romane18 Muzeul Tarancii Romane19 Muzeul Tarancii Romane20 Muzeul Tarancii Romane21 Muzeul Tarancii Romane22Muzeul Tarancii Romane06_resize

11 gânduri despre &8222;Maramureș – Muzeul Țărăncii Române&8221;

  1. Foarte frumos acest muzeu, Gabi. Eu nu l-am vizitat încă, mă bucur mult că ne-ai deschis această oportunitate chiar si virtual, sper s-o fac în această vară, însă vreau să-ţi mărturisesc ceva, multe din obiectele expuse aici, îmi sunt atât de familiare şi întâlnite chiar în casa noastră şi a bunicii materne. Mi-au trezit amintiri frumoase din vremea copilăriei. Chiar dacă acum multe nu mai sunt folosite, ele înca mai sunt păstrate şi oricând pot fii folosite din nou.
    Îţi mulţumesc mult de tot, Gabi, pentru momentele minunate şi emoţionante pe care le-am petrecut aici la tine!
    O duminică minunată îţi doresc, Gabi şi-o nouă săptămână plină cu reuşite şi multe bucurii! 🙂

    • Ai avut o copilărie foarte frumoasă, sunt convins! Eu, din păcate, am copilărit la oraș și nu am avut parte de așa ceva, de aceea poate sunt fascinat de tot ce înseamnă viața la țară! Sper ca măcar vreodată, să trăiesc și eu departe de viața zbuciumată a orașului, mai aproape de natură! O seară minunată și o săptămână plină de bucurii, Ștefania! 🙂

      • Da, Gabi, aşa este am avut o copilărie frumoasă dintr-un punct de vedere şi mă refer aici la jocurile copilăriei care, nicăieri nu sunt mai frumoase ca şi la ţară, când toată lumea era a noastră nimeni şi nimic nu ne deranja, însă de mici am primit responsabilităţi pe care trebuia să ni le asumăm şi sa le îndeplinim, iar viaţa la ţară este destul de grea. Trebuia să ne dovedim vrednicia pentru a mânca şi acest lucru trebuia dovedit prin muncă, acuma cât puteam noi munci, că nu tragea nimeni pielea de pe noi, numai că pe căldură, când toţi copiii erau la scăldat şi tu la munca câmpului să-ţi ajuţi parintii, asta nu ne plăcea defel, dar ne supuneam că nu aveam încotro. ăsta este un mic exemplu, însă sunt multe.
        În rest e frumoasă viaţa la ţară şi sinceră să fiu e locul unde mă simt în siguranţă! Acum locuiesc în oraş de când am terminat şcoala şi muncesc, cu toate că am locuinţa mea, acasă, numesc acolo la ţară…. ciudat nu? Nu ştiu de ce.
        O seară minunată și o săptămână plină de bucurii, îţi doresc şi eu, Gabi! 🙂

      • Îți mulțumesc pentru gândurile împărtășite! Viața la țară are avantajele și dezavantajele sale, sunt convins că nu este întotdeauna idilică, dar cred că oricine ar trebui să ia contact cu ea. O săptămână cu spor și bucurii! 🙂

  2. Am fost in vara anului 2012 in Maramures. Muzeul femeii … din Dragomiresti este unul dintre obiectivele vizitate care mi-a lasat o puternica impresie. D-na Maria – ghidul muzeului este o femeie extraordinara, cu mult farmec. Mai merita vizitat olarul din Sacel (singurul ramas), Casa Olarului din Baia Sprie si multe altele mult mai cunoscute.

Lasă un răspuns

