Amintiri din Tunisia II – El Jem și Matmata


Tunisia… O țară fascinantă… Mi-au plăcut foarte mult toate locurile pe care le-am vizitat și le-aș revedea oricând cu păcere.

Tunisienii, la rândul lor, impresionează prin tenacitate, hărnicie, efectiv ai impresia că scot bani din piatră spartă. Cu siguranță, știu să facă turism, sunt conștienți că prin prețuri accesibile și servicii bune, atragi turiștii, au autostrăzi la care România poate doar visa, se construiește într-un ritm amețitor. În toate locurile în care am fost prin Tunisia, m-a frapat modul în care reușesc să se descurce cu clima aspră și solul arid. Aproape că ai impresia că s-ar descurca și pe Lună. Si noi care aveam atâtea și … degeaba… M-a surprins, de asemenea, modestia și amabilitatea lor, care nu era chiar dezinteresată, desigur că nu făceau totul gratis, niciodată nu refuzau un bacșiș.
După Sidi Bou Said, a urmat o excursie pe mare, pe Corabia piraților. În larg, am fost urmați îndeaproape de mai mulți delfini, iar apoi “pirații” au făcut o serie de acrobații pe catargul corăbiei. Ne-au invitat apoi la o delicioasă porție de pește prăjit. Nu au lipsit bălăceala în apă sau dansurile pe ritmuri orientale și chiar occidentale.

După ieșirea pe mare, am optat pentru o excursie de două zile în deșertul Sahara. Era puțin cam scumpă, și chiar ghidul ne avertizase că este o excursie obositoare, dar eram sigur că va merita.
Prima oprire am făcut-o la El Djem (sau El Jem), unde am admirat Amfiteatrul roman, cu o capacitate de 35.000 spectatori, probabil al doilea ca mărime în fostul Imperiu Roman, după Colosseum-ul din Roma. Conservat nesperat de bine, cu o acustică deosebită, nu putea să nu te impresioneze.

Am rătăcit în voie prin locul unde mulțimea venea să privească la luptele gladiatorilor, execuțiile publice ale creștinilor sau pentru spectacole de circ. Nu am ratat, de asemenea, o vizită sub arenă, unde în trecut se aflau cuștile cu animale sau se pregăteau de luptă gladiatorii.
Deosebit de interesantă a fost și oprirea la Matmata, un mic orăşel din sudul Tunisiei, care a devenit popular datorită caselor troglodiţilor.
Matmata este locuită de o populaţie berberă care nu şi-a pierdut tradiţia şi nu şi-a schimbat modul de viaţă, de-a lungul timpului. S-au retras în deşert şi au respins orice formă de civilizaţie. Locuiesc în case – peșteri săpate în pământ, în general, fără apă curentă şi fără electricitate (practic, unele locuințe au fost „upgradate” cu antene parabolice și alte electronice). Zona văzută de sus seamănă cu un peisaj selenar, unde casele par a fi nişte cratere.

Cel mai mare pericol pentru casele troglodiţilor îl reprezintă apa, care, în perioada ploilor bruşte, le poate inunda şi distruge. Viaţa oamenilor de aici este foarte simplă, singura lor preocupare este procurarea apei si a hranei zilnice pentru familia lor. Oamenii care locuiau în casa pe care am vizitat-o impresionau prin simplitate și seninătate.
La intrarea în casă, deasupra usii de la intrare era desenată o palmă, desen omniprezent în Tunisia atât ca pictură cât și ca decorație, reprezentând mâna Fatimei – fiica lui Mahomed, simbol care ferește famila de deochi si blesteme. Un alt simbol pe care l-am întâlnit a fost conturul unui pește, sau al cozii acestuia, menit să aducă familei bogăție și prosperitate. Intr-o formă mai stilizată, aceste simboluri apar pe multe uși din Tunisia.

Ne-am îndreptat apoi spre Douz – poarta deșertului, loc în care începe marele câmp de dune de nisip, unde ne aștepta plimbarea pe cămila prin Sahara. Pe șoseaua spre Douz, șerpuiau firicele de nisip fin, iar în depărtare, în pustietatea deșertului, rătăceau cămile solitare…

4 gânduri despre &8222;Amintiri din Tunisia II – El Jem și Matmata&8221;

  1. Foarte mult mi-a placut continuarea calatoriei in Tunisia, pe care ne-ai propus-o virtual si ma bucur ca am aflat unele obiceiuri ale tunisienilor. Iti multumesc mult pentru acesta oportunitate.
    Iti doresc o zi minunata, gvarenberg2009 ! 🙂

Lasă un răspuns

